"Pilihanku.."

Friday, October 23, 2009

emm..Baru tadi saya menerima mesej daripada adik program yang pernah saya kendalikan dahulu…baru berusia 13 tahun.. tetapi kerap persoalan yang dia tujukan kepada saya cenderung kepada persoalan cinta, sama ada saya sudah berpunya atau belum, dan jika belum, dia ingin menggandingkan saya dengan kaum kerabatnya..”terlalu terbuka kanak-kanak sekarang,” hati merintih…. Bagi mengelakkakan diri daripada menjawab soalan tersebut, saya melontarkan kembali persoalan tersebut kepadanya..dan jawapan yang diterima memang sudah dijangka, pada usia 13 tahun dia telah mula bercinta.. tetapi saya tidak menyalahkan remaja tersebut, kerana melihatkan zaman sekarang, memang keterbatasan kurang dititkberatkan kerana terlalu banyak faktor sekeliling yang menyumbang ...

Mengenangkan kembali zaman saya berusia 13 tahun, masih mentah. dan tidak terfikir langsung perihal sebegini,.Personally bagi saya, zaman persekolahan merupakan zaman yang tidak patut dipalit dengan kenangan sebegitu,..tetapi mungkin faktor
saya bersekolah agama yang mengasingkan antara pelajar lelaki dan perempuan, tambahan pula, guru-guru kerap kali mengingatkan kami agar menjauhi daripada terjebak dengan ‘ikatan’ sebegini,..

Berbalik pada persoalan cinta, memang lumrah terutamanya remaja terjebak dengan hubungan sebegini (termasuk diri sendiri)..Hasrat hati saya sebenarnya tidak ingin langsung mempunyai komitmen dengan mana-mana lelaki terutamanya ketika masih dalam pengajian, tetapi ujian Allah sentiasa mendepani..,di mana-mana sentiasa ada cabaran untuk saya.. ingin sekali saya menjaga perasaaan cinta hanya kepada ‘dia’ yang bergelar suami, tetapi..andai ditakdirkan saya memikul tanggungjawab sebagai ‘zaujah’, saya menerimanya dengan hati yang terbuka selagi pilihan cinta saya nanti, seorang yang menjaga agama..

Bingkisan daripada Fatimah Syarha iaitu, ‘Pilihan Cinta Setelah Allah dan Rasul’ benar-benar menyedarkan saya ..,sememangnya sepatutnya tiada cinta sebelum perkahwinan,.. saya akui, tidak mudah untuk memperteguhkan prinsip sebegini, ia menuntut kekuatan yang nyata serta perlu bermujahadah melawan setiap ujian yang datang.. Risikan memang mudah bertandang, ..dan saya akui, saya bukanlah manusia yang sempurna, malah pernah tersilap langkah..dan saya bukanlah orang yang terlalu cerewet untuk memilih kerana saya turut memikirkan diri sendiri pun bukanlah manusia yang sempurna..tetapi impian saya..semampunya, saya ingin menyahut janji Allah mengenai pemberianNya terhadap pasangan yang sama-sama menjaga..memilih bakal suami bukanlah semudah mencari teman untuk berseronok, kerana dialah yang bakal mengemudi rumahtangga dan mencorak keturunan yang akan datang, jika inginkan keturunan yang soleh dan solehah, bermula dari saat sebelum perkahwinan kerana setiap titik peribadi kita akan diwarisi oleh keturunan kita..MasyaAllah..terlalu sempurna Allah ingin menjaga keturunan hamba-hambaNya..

Kepada ‘dia’ yang sentiasa mendoakan diri saya, saya berterima kasih kerana menghargai diri ini.. sesungguhnya saya memahami apa yang seharusnya dicari dalam membentuk sebuah hubungan..sama-sama saling menjaga, dan berusaha memperbaiki diri agar tidak turun ‘quality level’ yang masing-masing kehendaki dan seterusnya, mengharapkan ihsanNya agar disatukan kelak dalam keadaan yang barakah dan rahmat..


Wallahu a’alam…….

1 comments:

  1. nor asiah said...:

    eemm..really like tis post...
    me t0o hope can find my other half...
    but i think now is not a go0d time yet for me cz i'm still hv weakness n hope can repair it...=)

Post a Comment